GHOR BZO

14 maart grootschalige oefening hulpdiensten en gemeente in Spoortunnel Best

De oefening is bedoeld om voorbereid te zijn op incidenten die zich kunnen voordoen op het spoor en specifiek in de spoortunnel. Alle betrokken organisaties hebben afgesproken om iedere drie jaar samen te oefenen. In de tussenliggende jaren worden er op kleinere schaal voorbereidende oefeningen gehouden.

Oefendoelen

Het algemene doel van de oefening is om de hulpdiensten en andere betrokkenen inzicht te verschaffen in de specifieke aspecten tijdens een grootschalig treinincident in en rondom de spoortunnel in Best. Daarnaast willen de hulpdiensten en de gemeente:
·         de samenwerking tussen de verschillende onderdelen van de rampenbestrijdingsorganisatie, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen bevorderen.
·         inzicht krijgen in elkaars taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

De nadruk in deze oefening ligt dus op leren en samenwerken. Er wordt gestreefd naar een realistische en veilige oefenomgeving, waar ook fouten gemaakt mogen worden. Deze hebben namelijk de grootste leereffecten.  

Opzet van de oefening

De oefening speelt zich voor een groot deel af in de spoortunnel. Het betreft een situatie waarbij uiteindelijk drie treinen betrokken raken. In een intercity die vanuit Eindhoven is vertrokken met eindbestemming Schiphol ontstaat brand. In de trein bevindt zich een groot aantal vakantiegangers op weg naar hun vakantiebestemming. Een junkachtig persoon sticht met een aansteker op verschillende plaatsen brandjes. De machinist wordt door een brandje achter zijn ruimte verrast en probeert een noodstop te maken voordat hij de spoortunnel van Best inrijdt. Dit lukt hem echter niet en de intercity komt tot stilstand bij één van de perrons. Aan de andere zijde van dit perron staat op dat moment de stoptrein van Boxtel naar Eindhoven. Passagiers in deze trein zien dat de intercity in brand staat. Een aantal van hen rent over het perron om hulp te verlenen. Er kan niet worden voorkomen dat de brand uitslaat. De achterop komende stoptrein ziet te laat dat de tunnel vol rook staat, maakt een noodstop en komt eveneens in de tunnel tot stilstand. De rook en de stilstaande treinen maken het overige treinverkeer onmogelijk. Er is sprake van een groot aantal slachtoffers. Alle treinreizigers proberen in paniek de treinen, de spoortunnel en het gebouw te verlaten.

Publiek

De oefening speelt zich voornamelijk af in de spoortunnel. Buiten de tunnel bevinden de hulpverleningsvoertuigen (ambulances, brandweervoertuigen, politie) en wordt een post ingericht voor de eerste verzorging van gewonden. Het is niet mogelijk om toeschouwers toegang tot het terrein en dus tot de tunnel te geven. Zij zouden de hulpverleners en andere deelnemers aan de oefening kunnen hinderen. Wanneer er echt een incident zou gebeuren, dan wordt het rampterrein ook voor het publiek afgesloten. Het realiseren van afzettingen maakt op 14 maart onderdeel uit van de oefening voor de eenheden van de politie. Politie en hulpverleners zullen daarnaast ook instructies geven aan de aanwezige toeschouwers. Het publiek kan de oefening wel vanaf een afstandje volgen. Zij worden door publieksvoorlichters geïnformeerd over datgene wat zich afspeelt in de tunnel en op het tunneldak.

Gevolgen voor treinverkeer

ProRail en NS Reizigers onderschrijven het nut en de noodzaak van de oefening in de spoortunnel en nemen hier ook aan deel. Zij willen de overlast voor klanten natuurlijk zo veel mogelijk beperkt houden. De treinen Eindhoven en Boxtel kunnen op zaterdag 14 maart echter niet rijden tussen 10.30 en 14.30 uur. NS Reizigers zet bussen in. Deze vertrekken vanaf de bushalte aan de Spoorstraat (ter hoogte van ‘Knooppunt Café’). De bussen van de NS en Hermes, en de hulpverleningsvoertuigen kunnen wel gebruik maken van de Spoorstraat. Treinkaartjes zijn op de normale manier verkrijgbaar in het NS-station.

Bestuurlijke oefening

Op 14 maart worden alleen de operationele diensten en het opvangen en verzorgen van treinreizigers beoefend. In april vindt een bestuurlijke oefening plaats met de gemeentelijke rampenstaf van Best. Het spoorwegincident in de tunnel van Best is dan eveneens het uitgangspunt.

Terug naar overzicht

72 uur opgesloten in huis. Red jij het?

Klik voor meer informatie op het logo om naar de website te gaan

 

72uur

Wist u dat:

de GHOR bij alle grote evenementen adviseert over de inzet van geneeskundig potentieel?